Return to site

TV apps: de plaats waar developers en content makers elkaar ontmoeten

Wat hebben De Telegraaf, het NOS Nieuws en The App Academy, de academie voor app development, met elkaar gemeen? Meer dan je zult denken, zeker als het gaat over Smart TV, waar De Telegraaf en de NOS mee bezig zijn. Daar werken app developers en content makers zij aan zij.

Tijdens het twee daagse MediaBites festival in Amsterdam zaten Martijn Wuite, oprichter van The App Academy en Lara Ankersmit, hoofd digitale media bij NOS, aan tafel om te praten over wat een Smart TV app voor content makers kan betekenen onder aanvoering van paneldiscussieleider Kamran Ullah, Eindredacteur Telegraaf TV.

MediaBites, een initiatief van Mediacollege Amsterdam (Ma) en TV Academy, is een evenement waar nieuwe technologieën, jong talent en innovatie binnen de media centraal staan en donderdag 19 en vrijdag 20 mei plaatsvond in het VondelCS in Amsterdam. Een goeie locatie om te praten over televisie en app ontwikkeling, want laten we wel wezen: mediaconsumptie is de laatste jaren blijvend veranderd en versnipperd. TV, radio, web, tablets, smart TV, smart phones; de uitgeverijen en omroepen moeten steeds nieuwe antwoorden vinden op de veranderende behoeftes, gedrag en devices om hun boodschap te verkopen.

De NOS tv app. Er is veel vraag naar app developers, The App Academy is de enige Bootcamp opleiding in Nederland voor app development.

Innovatie en experiment
Hoe kun je nu een zappende tv kijker vasthouden? Daar denkt Lara Ankersmit, hoofd digitale media van de NOS een oplossing voor te hebben gevonden via hun Smart TV app. "Je bent aan het zappen en je kunt geen programma naar je zin vinden, dan wil ik de kijker bedienen met online content via een app op digitale tv," aldus Ankersmit, die veel experimenteert met nieuwe vormen van nieuws. Volgens haar is de consument niet meer op één medium te vinden. Vroeger had je slechts radio en televisie, maar dat is definitief verleden tijd en daarom moet er geëxperimenteerd worden met innovatieve mediavormen en schermformaten. Een mobiele app leest nu eenmaal anders dan een website op een desktop computer. En de vraag is of je op een smartphone een anderhalf uur durende documentaire wilt kijken, terwijl je dat thuis op televisie wel zult doen. Met dit soort vragen kampt Ankersmit dagelijks. "Als er bijvoorbeeld grote sportevenementen aankomen zijn wij al een half jaar van te voren aan het werk om te kijken wat we gaan doen. We hebben tijd nodig om apps te ontwikkelen."

"Ik vind dat mooi om te zien wat ze doet," aldus Martijn Wuite van The App Academy. "Gewoon proberen en kijken wat er wel en niet werkt." Dat raakt uiteraard zijn eigen praktijk als opleider van app ontwikkelaars, die hij traint in bootcamps - kortlopende fulltime opleidingen van drie maanden. Sinds eind vorig jaar biedt Apple de nieuwe AppleTV met de mogelijkheid om apps te ontwikkelen voor TV. Deze zijn te downloaden via de App Store en daarmee kunnen app developers televisie verrijken. Wuite liet zijn studenten samenwerken met de examenkandidaten van de TV Academy. Voor hun Youtube-kanalen moesten de developers van The App Academy een app maken, die ook vertaald kon worden naar Apple TV.

Tegenwoordig heeft elk bedrijf wel een developer in dienst
En daar belandde de middag op een cruciaal punt. Journalistiek en media zijn vandaag de dag door tech gestuurd en daarom komen er twee werelden bij elkaar: aan de ene kant die van de technische mensen als programmeurs, UX'ers, frontend- en backend ontwikkelaars en aan de andere kant journalisten, die niet per sé iets van techniek weten. "Het zijn allemaal experts," zegt Ankersmit. "Samen moeten we zoeken naar oplossingen die werken voor een nieuwsorganisatie als de NOS. We stellen ons steeds de vraag: hoe gaan we het nieuws brengen, welke soort schil leggen we er omheen en welk medium zet je in?"

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly